Obowiązki podatnika

Do obowiązków podatnika – użytkownika Kasy należy:

  1. Konfiguracja urządzenia (smartfona lub tabletu), na którym Kasa została zainstalowana, zgodna z wymaganiami określonymi przez producenta Kasy.
  2. Połączenie Kasy przez Internet (we własnym zakresie i na własny koszt) z Centralnym Repozytorium Kas w celu poprawnego, automatycznego przesyłania danych z Kasy.
  3. Zaprogramowanie stawek VAT w Kasie zgodnie z wytycznymi Rozporządzenia oraz właściwe przypisanie ich do rejestrowanych usług.
  4. Fiskalizacja Kasy przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji na Kasie. Fiskalizacja to proces fiskalnego aktywowania aplikacji obejmujący zgłoszenie Kasy do CRK, wymianę certyfikatów, nadanie numeru unikatowego i ewidencyjnego, wydanie raportu fiskalizacji oraz pobranie harmonogramu.
  5. Prowadzenie na Kasie ewidencji każdej czynności sprzedaży/usługi.
  6. Wystawianie i wydawanie nabywcy paragonu fiskalnego (w przypadku współpracy z aplikacją mobilną, e-paragon dostarczany jest nabywcy przez tę aplikację).
  7. Wystawianie dobowego raportu fiskalnego w postaci cyfrowej po zakończeniu sprzedaży danego dnia – nie później jednak, niż przed rozpoczęciem sprzedaży dnia następnego.
  8. Wystawianie miesięcznego raportu fiskalnego za każdy zakończony miesiąc, zgodnie z wytycznymi Rozporządzenia;
  9. Udostępnianie Kasy (wraz z urządzeniem, na którym jest zainstalowana) w celu kontroli jej pracy właściwym organom, na ich żądanie.
  10. Przechowywanie numeru unikatowego (UN), seryjnego (FN) oraz ewidencyjnego także poza urządzeniem.

Ponadto, podatnika – użytkownika Kasy ostrzega się:

  1. Zabronione jest korzystanie z Kasy na urządzeniu (smartfonie bądź tablecie), którego system operacyjny został poddany modyfikacji polegającej na wyłączeniu zabezpieczeń producenta. System operacyjny urządzenia musi bowiem chronić przed nieuprawnionym dostępem do danych Kasy. Instalacja kasy wirtualnej na karcie SD, wirtualnych maszynach czy nakładkach Android jest zabroniona i niezgodna z homologacją.
  2. Odinstalowanie aplikacji Kasy, wyczyszczenie jej danych (dostępne z poziomu ustawień systemu Android) bądź jakakolwiek ingerencja (także przez aplikacje trzecie) w strukturę jej plików lub bazę danych powoduje nieodwracalną utratę danych, blokadę Kasy oraz konieczność zgłoszenia tego faktu do Naczelnika Właściwego Urzędu Skarbowego zgodnie z Załącznikiem nr 4 do Rozporządzenia. W celu dalszej pracy konieczne będzie
    pobranie nowej Kasy i jej fiskalizacja

Zakończenie korzystania z kasy

Do obowiązków podatnika – w przypadku zakończenia pracy kasy należy m.in.:

  1. Zamknięcie trybu fiskalnego urządzenia oraz wykonania i wydrukowanie raportu rozliczeniowego oraz wykonania operacji archiwizacji danych z eKasy.
  2. Zgłoszenie faktu zakończenia trybu fiskalnego oraz wyrejestrowanie urządzenia wnioskiem do Naczelnika Właściwego Urzędu Skarbowego zgodnie z Załącznikiem nr 4 do Rozporządzenia wraz z raportem fiskalnym rozliczeniowym

Punkt rozporządzenia dotyczącego zakończenia pracy w trybie fiskalnym:

§ 19. 1. W przypadku zakończenia używania kas z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

  • Wystawia raport fiskalny dobowy;
  • Wystawia raport fiskalny rozliczeniowy albo łączny raport fiskalny rozliczeniowy i przesyła do Centralnego Repozytorium Kas informację o przejściu kasy w tryb tylko do odczytu;
  • Sporządza i składa, wraz z raportem, o którym mowa w pkt 2, w terminie 5 dni od dnia jego wystawienia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia.

W przypadku zakończenia używania kas podatnik zapewnia odczyt i zapis danych z kasy na zewnętrzny nośnik danych.

Procedura zakończenia pracy w trybie fiskalnym: https://wirtualna.novitus.pl/bolt/instrukcja

Pomoc wsparcia technicznego dla wirtualnych kas SDF-1 można uzyskać pod nr telefonu 18 444 00 61.
Wsparcie świadczone jest we wszystkie dni robocze w godzina 8:00 – 16:00.